VRIJDAG 24 APRIL

Vergeet niet om 'op het einde van de lesdag' het formulier in te vullen als je klaar bent met al je schoolwerk.

(PS: Voor de les wiskunde van vandaag heb je geen filmpje nodig. Je werkt enkel op papier voor deze les.)



FRANS

1) Francoflash

- Je hebt de tekst in je werkboek zelfstandig moeten lezen (p.33). De juf leest de tekst nog eens voor in onderstaand filmpje. Speel het filmpje af en luister aandachtig. (Je mag dit gerust meerdere keren doen.) Probeer de tekst zo goed mogelijk te begrijpen.



- Onderstaande vragen gaan over de tekst van de Francoflash. Lees de vragen aandachtig en probeer ze op te lossen. Je mag je antwoorden opschrijven op een kladblad of onthouden voor de quiz in de volgende stap.
  • Où habitent Georges, Marcel, Jacques et Simon?
    Kies uit: Lascaux / Dordogne / Montignac
  • En quelle année ils ont découvré la grotte préhistorique?
  • Quelle peinture n'est pas dans les grottes de Lascaux?
    Kies uit: des taureaux / des busses / des chevaux / des bisons
- Klik hier om naar de quiz te gaan. Wie wil, mag eerst naar het filmpje hieronder kijken en luisteren. Daarin leest de juf de tekst nog eens voor en vertaalt ze de tekst ook.



- Bekijk en beluister het filmpje hierboven.

De juiste antwoorden op de vragen verschijnen maandag om 11 uur op deze blog.

- MAG: Klik hier om een virtueel bezoek te brengen aan de ‘grotten van Lascaux’.
Dit is niet verplicht, maar wel een aanrader, want het is echt de moeite waard.

- MAG: Zoek op internet extra informatie op over de ‘grotten van Lascaux’ of over andere grotten. 



MUZISCHE VORMING (= mag)

Dit heb je nodig:

  • een blad papier: liefst oker, bruin, geel, oranje of grijs (wie dat niet heeft, neemt een wit blad)
  • wasco's: bruin, geel, rood, zwart, grijs, oranje en groen (kleuren die 'gemaakt' kunnen worden met materiaal uit de natuur)
    --> wie geen wasco's heeft, mag kleurpotloden gebruiken, maar enkel de kleuren van hierboven
  • plakband
Zo ga je te werk:
  • Bedenk wat je wil tekenen: een dier, de ontdekking van het vuur, de jacht, een feest, … Je mag straks natuurlijk enkel zaken tekenen die al bestonden tijdens de prehistorie (dus bv. geen laptops en gsm's tekenen …). Je mag afbeeldingen van rotstekeningen opzoeken op internet om ideeën op te doen.
  • Neem het blad papier en verfrommel het (let op dat het niet scheurt).
  • Vouw het blad papier terug open.
  • Neem de plakband en kleef het blad papier op de onderkant van een tafel (zodat je net zoals in een grot 'boven je hoofd' moet tekenen) of op een grote steen (zodat de ondergrond lijkt op die van een grot). 
  • Maak een rotstekening met de wasco's (of kleurpotloden) door enkel 'natuurlijke' kleuren te gebruiken. 
  • Neem een foto van je rotstekening en post deze op de Padlet met de werkstukken: https://padlet.com/dorien_vercauteren/fib0i53nzvbw 


VERGETEN JULLIE DE FOTO-OPDRACHT NIET? 

Van volgende leerlingen heb ik de foto (van zichzelf + het gevraagde woord) al ontvangen: Rania, Jill, Mathis, Michelle, Joey, Alix, Viktor, Milou, Mylo, Heleen, Matthijs en Alex. Heel erg bedankt al!

  • Yehya
  • Jari
  • Arne
  • Amélia
  • Lieke
  • Jelle
  • Manu
  • Oscar
    --> Het zou fijn zijn als jullie me ook de gevraagde foto bezorgen. Ik kijk er naar uit!
    😀
-------------------------------------------------------------------------------------

Klaar met alle verplichte opdrachten van vandaag?
LAAT WETEN AAN DE JUF HOE ALLES VANDAAG GING


Hierna ben je klaar met je schoolwerk. 👏👏👏 Proficiat, ik ben fier op je!

Heb je nood aan extra werk? Werk dan aan de challenges (je mag ook nog werken aan de 'oude' challenges, want tot nu toe is er nog niemand klaar met 'alles') of kies een opdracht uit het lijstje 'extra werk'. Of verveel je eens, want als je je verveelt, krijg je soms de leukste ideeën!

Geen opmerkingen: