DONDERDAG 7 MEI

Vergeet niet om 'op het einde van de lesdag' het formulier in te vullen als je klaar bent met al je schoolwerk.

WISKUNDE

Volg het stappenplan in je dagplanning.

Bij stap 1 mag je kiezen of je in je neuzeneuzeboekje leest of onderstaand filmpje bekijkt. → Je mag het natuurlijk ook allebei doen. 😁

PS: In het filmpje hebben ze het soms over 'grensvlakken'. Wij noemen dit 'zijvlakken'.

De ruimtefiguur 'prisma' hoeven jullie niet te kennen.







-------------------------------------------------------------------------------------






NEDERLANDS



1) Neem je werkboek van Nederlands op p.91 en lees opdracht 7 aandachtig. 


2) Bekijk onderstaand filmpje en volg daarna de instructies onder het filmpje.







3) Open de Padlet met de werkstukken: https://padlet.com/dorien_vercauteren/fib0i53nzvbw  


4) Ga op zoek naar het verhaal van de klasgenoot NA de pijl met jouw naam.
Tip: In de Padlet heten alle verhalen 'Uitdrukking + (naam klasgenoot)'.



Jelle → Yehya → Rania → Jari → Jill → Mathis → Michelle → Joey → Arne 
→ Amélia → Alix → Yehya

(Alex: mag) → Lieke → Viktor → Milou → Manu → Mylo → Heleen → Matthijs → Oscar → Lieke


(DUS Yehya luistert naar het verhaal van Rania, Rania luistert naar het verhaal van Jari, Jari luistert naar het verhaal van Jill, ...)


5) Beluister het verhaal van die klasgenoot aandachtig. Evalueer dit verhaal door oef. 7 in je werkboek in te vullen. Je mag het verhaal meerdere keren beluisteren.


6) Neem je bundel (met de dagplanningen) op p.12 en iets om te schrijven.


7) Beluister 2 andere verhalen (naar keuze)* en vul op p.12 van je bundel telkens de naam van je klasgenoot in en de uitdrukking die hij/zij gebruikte in zijn/haar verhaal.

* Je mag de verhalen meerdere keren beluisteren.

8) Zoek de betekenissen van die uitdrukkingen op (op internet, in een woordenboek, ...) en noteer die in de rechterkolom van de tabel.


9) Neem je groene pen. Controleer aan de hand van deze 'correctiesleutel': https://drive.google.com/open?id=1Q2rv3gyZoxgB0pyrruAJzwKY5g1JZ6Lh

Let op: Soms kan het zijn dat de uitdrukking en/of de betekenis anders verwoord is. Dan is je antwoord waarschijnlijk ook juist. Of misschien ontdek je nog een andere uitdrukking.
Als je twijfelt, vraag het dan aan de juf (door dit te typen in Skype).


10) Per fout herhaal je stap 7, 8 en 9 bij een ander verhaal naar keuze.


11) MAG: Je mag de andere verhalen ook beluisteren.



-------------------------------------------------------------------------------------


FRANS




1)  Beluister de 4 dialogen aandachtig via het filmpje hieronder. Let goed op de uitspraak.
→ Dit is hetzelfde filmpje als het filmpje dat op 29/04 op de klasblog geplaatst werd.





2) Herhaling: Neem je boek en lees dialoog 1, dialoog 2 én dialoog 3 luidop voor.



3) Aanbreng dialoog 4: Volg de instructies hieronder. De filmpjes die je nodig hebt, staan onder de instructies.

  • Speel het filmpje ‘M12: dialoog 4’ af. Lees ondertussen mee in je werkboek en fluoresceer de woorden die je niet begrijpt.
    → Je mag deze opdracht gerust meerdere keren uitvoeren.
  • Beluister het filmpje ‘M12: dialoog 4 + vertaling’. Schrijf de vertaling op van de woorden die je niet begreep. Als het te snel gaat, kan je tussendoor op ‘pauze’ klikken. 
  • Beluister het filmpje ‘M12: dialoog 4 + vertaling’ opnieuw. Controleer of je alles begrijpt. Vul eventueel verder aan.
  • Nazeggen: Speel het filmpje ‘M12: dialoog 4’ opnieuw af. Druk op ‘pauze’ na elke Franse zin die de juf zegt. Herhaal deze zin luidop. (Bij lange zinnen mag je tussendoor ook op ‘pauze’ duwen.) Doe dit voor alle zinnen van de dialoog.
    → Je mag deze opdracht gerust meerdere keren uitvoeren.
  • Playbacken: Speel het filmpje ‘M12: dialoog 4’ opnieuw af en ‘playback’ terwijl je luistert en meeleest. Maak geen geluid, maar probeer het tempo van de tekst te volgen.
    → Herhaal dit tot het goed lukt.
  • Luidop voorlezen: Lees de dialoog luidop.
  • Dialoog spelen: Lees de dialoog nog eens luidop, maar nu met verschillende stemmetjes om de verschillende rollen te spelen (maar spreek steeds duidelijk) OF je kan dialoogjes doen door het filmpje ‘M12: dialoog 4’ opnieuw af te spelen en het geluid telkens af te zetten als het aan jou is. → Herhaal dit tot je elke rol minstens 1x luidop gelezen hebt. Meer mag natuurlijk ook, je kan er alleen maar beter door worden.
    (Tip: Twijfel je over de uitspraak van een woord? Beluister het filmpje dan opnieuw.)
  • MAG: Bel een klasgenoot (via telefoon, Skype, …) en oefen de dialoog in.

M12: dialoog 4




M12: dialoog 4 + vertaling





-------------------------------------------------------------------------------------



Klaar met alle verplichte opdrachten van vandaag?
LAAT WETEN AAN DE JUF HOE ALLES VANDAAG GING

Hierna ben je klaar met je schoolwerk. 👏👏👏 Proficiat, ik ben fier op je!
Heb je nood aan extra werk? Werk dan aan de challenges (je mag ook nog werken aan de 'oude' challenges, want tot nu toe is er nog niemand klaar met 'alles') of kies een opdracht uit het lijstje 'extra werk'. Of verveel je eens, want als je je verveelt, krijg je soms de leukste ideeën!

Geen opmerkingen: