Nieuwe leerstof vanaf maandag (lees dit allemaal a.u.b.)

Beste leerlingen,

voor we starten, geef ik nog een woordje uitleg. Neem de tijd om dit te lezen a.u.b.

Zoals jullie weten, blijven de scholen nog 2 weken dicht en starten we toch met nieuwe leerstof. Ik zal jullie dus via filmpjes en via instructies op papier 'les geven'. Daarna maken jullie zelfstandig oefeningen en verbeteren jullie die ook. Het principe blijft dus voor een groot deel hetzelfde dan bij het les volgen in de klas, maar er zal geen zagende juf in de buurt zijn die zegt: "Stop nu eens prutsen. Werk eens door a.u.b. Heb je de opdracht wel gelezen?" Ik zal jullie ook niet zo goed in het oog kunnen houden als anders, maar ik reken op jullie verantwoordelijkheidsgoed en zelfdiscipline. Het is ook niet de bedoeling dat jullie mama/papa voor strenge juf/meester moet spelen, wees dus gewoon streng genoeg voor jezelf.

In de klas lag een bundel klaar met opdrachten voor de komende 2 weken. Klik hier als je deze bundel digitaal wil bekijken. Neem deze opdrachten serieus. Ik denk dat jullie de meeste opdrachten zelfstandig zullen kunnen (maar ik heb natuurlijk geen 'glazen bol'). Als iets niet lukt, vind ik dat niet erg, op voorwaarde dat je wel echt geprobeerd hebt.
Geef ook niet te snel op: hoewel ik dit afstandsonderwijs niet leuk vind, krijgen jullie zo wel de kans om te bewijzen dat je zelfstandig kan werken en doorzettingsvermogen hebt. 

Misschien zou je nu liever geen les krijgen en hele dagen buiten spelen in de zon … denk er dan aan dat als de school wel open was, je heel wat meer les kreeg dan de opdrachten die je nu krijgt. Nu krijgen jullie ongeveer 3 lessen per dag, dus dat lijkt me zeker haalbaar. Ik geef jullie deze opdrachten ook niet om jullie te 'pesten' hoor … er zijn nu eenmaal een aantal zaken die jullie moeten kennen en kunnen om klaar te zijn voor het middelbaar onderwijs. Als we de komende 2 weken allemaal zouden 'luieren', zouden we bij het openen van de school heel veel leerstof moeten zien op korte tijd en dan zouden jullie veel huiswerk krijgen … dat wil ik echt vermijden (en ik denk jullie ook 😉).
Als jullie de gevraagde opdrachten uitvoeren, zitten we perfect op schema!
Dat klinkt misschien raar, omdat er zo veel tijd 'verloren' gegaan is, maar er gaan bv. heel wat activiteiten niet door, dus dat 'bespaart' tijd. En ik zal ook bepaalde lessen inkorten of zelfs 'laten vallen'. Geen paniek, dat wil niet zeggen dat jullie iets zullen missen. Het laatste thema van Nederlands, wiskunde en Frans is bv. grotendeels herhaling, dus die zaken hebben jullie allemaal al geleerd. En soms geef ik een les waarvan ik zeg dat je het eigenlijk nog niet moet kennen, dat dat leerstof middelbaar is, ... Die lessen kunnen we dus gewoon laten vallen. Maar … om op schema te blijven, moeten jullie er de komende 2 weken dus wel 'invliegen'. Ik geloof echt dat jullie het kunnen! 💪 Hopelijk jullie ook.


Succes en tot ... op Skype 😀

Groetjes,

juf Dorien

PS: Wie graag echt even in de schoolsfeer komt van (strenge) juffen en meesters, kan hier klikken om een kort (en grappig) filmpje te bekijken. 😁





Geen opmerkingen: