VRIJDAG 15 MEI


Vergeet niet om 'op het einde van de lesdag' het formulier in te vullen als je klaar bent met al je schoolwerk.


-------------------------------------------------------------------------------------

NIET VERGETEN: schaduwen

→ Bravo Michelle, jij bent al klaar met heel de opdracht. Proficiat!
PS: Sommige anderen maakten wel al een deel van de opdracht.


Alle anderen: Vergeet niet om de opdracht i.v.m. schaduwen uit te voeren. Vandaag is de laatste dag! De uitleg vind je hier: https://glsruiterl6.blogspot.com/2020/05/wiskunde-lees-eerst-aandachtig-alles.html


------------------------------------------------------------------------------------
WISKUNDE

Volg het stappenplan in je dagplanning. 

Stap 2:


-------------------------------------------------------------------------------------

FRANS

Volg het stappenplan in je dagplanning. 

Stap 1: Kijk en luister aandachtignaar het filmpje. Eerst worden de maanden nog eens herhaald (tip: herhaal de maanden telkens luidop), daarna volgt een 'quizje'.
Bonne chance!





Stap 6: Frankrijk: op de afbeelding zie je de namen van de streken.


-------------------------------------------------------------------------------------

WERELDORIËNTATIE

1) Bekijk het filmpje hieronder aandachtig.



2) Hier zie je een afbeelding van een stroomkring. Bekijk de prent aandachtig.



De belangrijkste zaken op een rijtje:
→ Lees dit aandachtig (een of meerdere keren) en zorg dat je dit goed begrijpt!
  • Om een lampje te doen branden, heb je steeds een stroombron nodig (bv. een batterij).
  • De lamp zal enkel branden als de stroomkring 'gesloten' is. Dat wil zeggen dat er een geleidende draad van de ene 'pool' van de batterij naar de lamp gaat en een andere geleidende draad die vertrekt aan de andere 'pool' van de batterij verbonden is met de lamp.
  • Als er een kabel op gelijk welk punt in de stroomkring niet meer verbonden is (en de stroomkring dus 'open' is), zal de lamp niet (meer) branden.
  • Als de lamp niet brandt, zijn er 3 mogelijkheden:
    • de stroomkring is niet 'gesloten' (er is bv. een kabel niet goed verbonden).
    • het lampje is kapot.
    • de batterij is leeg.

3) Bekijk dit (grappige) filmpje/liedje over de stroomkring. Kijk en luister aandachtig. Probeer daarna de quizvragen op te lossen. Het is niet erg als je niet alles juist hebt.



4) Geleiders en isolatoren: bekijk onderstaand filmpje.


De belangrijkste zaken op een rijtje:
→ Lees dit aandachtig (een of meerdere keren) en zorg dat je dit goed begrijpt!
  • Materialen die elektriciteit 'doorlaten' (of 'geleiden') noemen we geleiders.
  • Alle metalen zijn geleiders (bv. koper, ijzer, zilver, aluminium, …).
  • Materialen die elektriciteit 'niet doorlaten' noemen we isolatoren.
  • Enkele voorbeelden van isolatoren: hout, glas, plastic, ...

5) MAG: Wil je meer weten over elektriciteit? Bekijk dan ook onderstaande filmpjes. 
PS: Je mag ook zelf informatie opzoeken op internet. Gebruik volgende zoektermen: stroomkring, geleiders elektriciteit, isolatoren elektriciteit, ...

-------------------------------------------------------------------------------------

INFORMATIE i.v.m. MAANDAG 18 MEI

- Klasnummer 1 t.e.m. 10: jullie komen maandag naar school.
- Klasnummer 11 t.e.m. 20: jullie kijken op maandag 18/05 op de klasblog. Daar zullen jullie opdrachten voor die dag uitgelegd worden. Jullie komen op dinsdag naar school.

PS: Er is dus MORGEN GEEN AFHAALMOMENT voor het zesde leerjaar.



-------------------------------------------------------------------------------------

Klaar met alle verplichte opdrachten van vandaag?
LAAT WETEN AAN DE JUF HOE ALLES VANDAAG GING




Hierna ben je klaar met je schoolwerk. 👏👏👏 Proficiat, ik ben fier op je!
Heb je nood aan extra werk? Werk dan aan de challenges (je mag ook nog werken aan de 'oude' challenges, want tot nu toe is er nog niemand klaar met 'alles') of kies een opdracht uit het lijstje 'extra werk'. Of verveel je eens, want als je je verveelt, krijg je soms de leukste ideeën!

Geen opmerkingen: