WISKUNDE: les 81: Cijferend delen
(Ter
info: Deze les duurt wat langer dan gemiddeld en telt mee als 2 lessen,
dus neem gerust je tijd.)
Klaarleggen: WI werkboek C, rekenschrift, neuzeneuzeboekje,
schrijfpotlood, 4 fluostiften of kleurpotloden
1) Bekijk het herhalingsfilmpje hieronder of lees neuzeneuzeboekje nummer 64, 65 en 66 (je mag het natuurlijk ook allebei doen).
--> HERHALINGSFILMPJE cijferend delen - YouTube
2) Neem je werkboek, een schrijfpotlood en fluostiften, want je
zal moeten meeschrijven met de juf.
3) Bekijk het filmpje van de juf. Voer de opdrachten uit.
4) Maak oef.1, 2, 4 en 5 zelfstandig (∆ niet).
- Maak telkens
eerst een schatting.
- Werk nauwkeurig.
- Trek steeds een kommalijn.
- Noteer het quotiënt
en de rest telkens op de gevraagde plaats.
- Controleer goed
(schatting + negenproef).
- Je gebruikt GEEN ZRM. Je mag wel kijken in je neuzeneuzeboekje
(nummer 64-66).
- Je krijgt geen correctiesleutel, we verbeteren dit in de
klas.
- Zorg dat je geen fouten maakt, want per fout zal je een extra opgave
moeten maken.
Tip: Denk goed na bij oef. 5. Reken eerst het quotiënt al cijferend uit in je
rekenschrift. Denk daarna na hoe je moet afronden, zodat alle leerlingen op een
bus terecht kunnen.
-------------------------------------------------------------------------------------
BEWEGINGSTUSSENDOORTJE
Klik op het filmpje hieronder en doe mee.
https://www.youtube.com/watch?v=fOLt9baUf-w&ab_channel=Snollebollekes
-------------------------------------------------------------------------------------
FRANS: M8: sous
la loupe + activités
Klaarleggen: FR werkboek
1) Neem je werkboek van Frans op p.120. Bekijk de ‘sous la loupe’
aandachtig.
2) Bekijk het filmpje van de juf.
3) Bouw een Franse zin met elk van de woorden uit de kader (1 zin
per woord). Zeg je zin telkens luidop en vertaal je zin ook. Je
moet dus 16 zinnen zeggen.
à Vandaag tijdens het Skype-moment gaan
we ook zinnen bouwen.
à mon (+
mannelijk woord) – mon (+ vrouwelijk woord) – ma – mes – ton (+ mannelijk
woord) + ton (+ vrouwelijk woord) – ta – tes – son (+ mannelijk woord) – son (+
vrouwelijk woord) – sa – ses – quel – quelle – quels – quelles
4) Bekijk het filmpje hieronder om het bezittelijk voornaamwoord
nog eens te herhalen. Luister aandachtig. (PS: nos – vos – leurs hebben we nog niet
geleerd.)
--> Grammaire:mon ma mes - het bezittelijk voornaamwoord - YouTube
5) MAG: Graag nog eens extra herhalen? Dan kan je de filmpjes
hieronder bekijken.
·
Sous la loupe deel 1 à Het bezittelijkvoornaamwoord (mon, ma, mes, …) - YouTube
·
Sous
la loupe deel 2 à Quel / quelle / quels / quelles - YouTube
6) Neem je werkboek op p.121. Maak oefening 1 en 2. We
verbeteren deze oefeningen tijdens het Skype-moment. (Oefening 3 bewaren we
voor in de klas.)
PS: We herhalen deze 'sous la loupe' sowieso nog eens in de klas.
VERGEET NIET dat je de ‘pistes pour parler’ van M8 moet instuderen
tegen donderdag.
-------------------------------------------------------------------------------------
SPEELTIJD
Pauzeer ongeveer 15 minuten.
Gebruik GEEN schermen (tv, laptop, …) tijdens deze pauze. Beweeg een
beetje of ga bv. even buiten zitten.
Je mag gerust een versnapering (koek / fruit) eten en een drankje drinken.
Bespreek dit wel eerst met je ouders. à Als het
beter uitkomt binnen jullie gezin, kan je deze pauze op een ander moment inplannen,
zodat jullie samen kunnen pauzeren.
-------------------------------------------------------------------------------------
WERELDORIËNTATIE: FT7 les 1: De kringloop in de natuur
Klaarleggen: WO
bronnenboek, werkkatern FT7
1) Bekijk het filmpje van de juf.
(Inderdaad, dit is een filmpje van vorig jaar.)
2) Neem je werkkatern op p.1. Lees de onthoudkader aandachtig.
Fluoresceer de sleutelwoorden. Leer deze kader uit het hoofd. (à Tip: Schrijf dit over.
Lees dit enkele keren luidop. Herhaal dit elke dag, tot je het uit je hoofd
kent.)
3) Maak opdracht 2 van p.1. Je moet minstens 2 planten en
minstens 2 dieren per biotoop noteren. Je mag informatie opzoeken op
internet.
à
Je krijgt geen correctiesleutel voor deze oefening. We bespreken dit in de
klas.
4) Bekijk het filmpje over de voedselkringloop (de link staat
hieronder).
--> https://www.npostart.nl/WO_NTR_426337
5) Lees de tekst in je bronnenboek op p.79-80.
6) MAG: Maak de andere oefeningen in je werkkatern op p.1-2.
Je mag hiervoor informatie opzoeken in je bronnenboek en op internet.
-------------------------------------------------------------------------------------
NEDERLANDS: spelling: aanbreng woordpakket 10
Klaarleggen: SP werkboek, groene pen
1) Open je werkboek bij woordpakket 10 (werkwoorden 4 slaan we dus
even over).
2) Kijk op onderstaande afbeelding. Schrijf de rubriceerwoorden en
de nummers van de spellingsweters over.
3) Maak p.33 zoals je dat anders doet op school (moeilijkheden
aanduiden, spellingsweters lezen, woorden correct opschrijven op de passende
plaats, …).
4) Controleer nog eens of je op p.33 op elk lijntje een
woord schreef, of je alle woorden in de juiste kader schreef en
of je alle woorden correct (over)schreef.
5) Maak p.34. Let erop dat je alle woorden correct schrijft!
6) Verbeter p.33-34 met de correctiesleutel. Wat je juist had,
vink je aan met groen. Wat je fout had, doorstreep je met groen en je noteert
het juiste antwoord erbij. Wees streng voor jezelf!
7) Maak de taak op Bingel.
8) Dinsdag is het dictee van woordpakket 10. Maak een planning voor jezelf en zorg dat je dit grondig instudeert tegen dinsdag.
-------------------------------------------------------------------------------------
ALLES AFGEWERKT? Klik op deze zin en vul het ONLINE FORMULIER in.
-------------------------------------------------------------------------------------
Zorg dat je vandaag op tijd online bent voor het Skypemoment. De juf
belt stipt. (De groepjes zijn hetzelfde als gisteren.)
Tijdens het Skypemoment heb je je boek van Frans nodig.
-------------------------------------------------------------------------------------
Tot
morgen allemaal!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten