DINSDAG 2 februari 2021

 WISKUNDE: les 81: Cijferend delen 
(Ter info: Deze les duurt wat langer dan gemiddeld en telt mee als 2 lessen, dus neem gerust je tijd.)

Klaarleggen: WI werkboek C, rekenschrift, neuzeneuzeboekje, schrijfpotlood, 4 fluostiften of kleurpotloden

1) Bekijk het herhalingsfilmpje hieronder of lees neuzeneuzeboekje nummer 64, 65 en 66 (je mag het natuurlijk ook allebei doen).

--> HERHALINGSFILMPJE cijferend delen - YouTube

2) Neem je werkboek, een schrijfpotlood en fluostiften, want je zal moeten meeschrijven met de juf.

3) Bekijk het filmpje van de juf. Voer de opdrachten uit.



4) Maak oef.1, 2, 4 en 5 zelfstandig (∆ niet).
- Maak telkens eerst een schatting. 
- Werk nauwkeurig.
- Trek steeds een kommalijn.
- Noteer het quotiënt en de rest telkens op de gevraagde plaats.
- Controleer goed (schatting + negenproef).
- Je gebruikt GEEN ZRM. Je mag wel kijken in je neuzeneuzeboekje (nummer 64-66).
- Je krijgt geen correctiesleutel, we verbeteren dit in de klas.
- Zorg dat je geen fouten maakt, want per fout zal je een extra opgave moeten maken.

Tip: Denk goed na bij oef. 5. Reken eerst het quotiënt al cijferend uit in je rekenschrift. Denk daarna na hoe je moet afronden, zodat alle leerlingen op een bus terecht kunnen.

-------------------------------------------------------------------------------------

BEWEGINGSTUSSENDOORTJE

Klik op het filmpje hieronder en doe mee.

https://www.youtube.com/watch?v=fOLt9baUf-w&ab_channel=Snollebollekes

-------------------------------------------------------------------------------------

FRANS: M8: sous la loupe + activités

Klaarleggen: FR werkboek

1) Neem je werkboek van Frans op p.120. Bekijk de ‘sous la loupe’ aandachtig.

2) Bekijk het filmpje van de juf.


3) Bouw een Franse zin met elk van de woorden uit de kader (1 zin per woord). Zeg je zin telkens luidop en vertaal je zin ook. Je moet dus 16 zinnen zeggen.
à Vandaag tijdens het Skype-moment gaan we ook zinnen bouwen.

à mon (+ mannelijk woord) – mon (+ vrouwelijk woord) – ma – mes – ton (+ mannelijk woord) + ton (+ vrouwelijk woord) – ta – tes – son (+ mannelijk woord) – son (+ vrouwelijk woord) – sa – ses – quel – quelle – quels – quelles


4) Bekijk het filmpje hieronder om het bezittelijk voornaamwoord nog eens te herhalen. Luister aandachtig. (PS: nos – vos – leurs hebben we nog niet geleerd.)

--> Grammaire:mon ma mes - het bezittelijk voornaamwoord - YouTube

5) MAG: Graag nog eens extra herhalen? Dan kan je de filmpjes hieronder bekijken.

·        Sous la loupe deel 1 à Het bezittelijkvoornaamwoord (mon, ma, mes, …) - YouTube

·        Sous la loupe deel 2 à Quel / quelle / quels / quelles - YouTube

6) Neem je werkboek op p.121. Maak oefening 1 en 2. We verbeteren deze oefeningen tijdens het Skype-moment. (Oefening 3 bewaren we voor in de klas.)
PS: We herhalen deze 'sous la loupe' sowieso nog eens in de klas.


VERGEET NIET dat je de ‘pistes pour parler’ van M8 moet instuderen tegen donderdag.

-------------------------------------------------------------------------------------

SPEELTIJD

Pauzeer ongeveer 15 minuten. Gebruik GEEN schermen (tv, laptop, …) tijdens deze pauze. Beweeg een beetje of ga bv. even buiten zitten.
Je mag gerust een versnapering (koek / fruit) eten en een drankje drinken. Bespreek dit wel eerst met je ouders.
à Als het beter uitkomt binnen jullie gezin, kan je deze pauze op een ander moment inplannen, zodat jullie samen kunnen pauzeren.

-------------------------------------------------------------------------------------

WERELDORIËNTATIE: FT7 les 1: De kringloop in de natuur

Klaarleggen: WO bronnenboek, werkkatern FT7

1) Bekijk het filmpje van de juf. 

(Inderdaad, dit is een filmpje van vorig jaar.)

2) Neem je werkkatern op p.1. Lees de onthoudkader aandachtig. Fluoresceer de sleutelwoorden. Leer deze kader uit het hoofd. (à Tip: Schrijf dit over. Lees dit enkele keren luidop. Herhaal dit elke dag, tot je het uit je hoofd kent.)

3) Maak opdracht 2 van p.1. Je moet minstens 2 planten en minstens 2 dieren per biotoop noteren. Je mag informatie opzoeken op internet.

à Je krijgt geen correctiesleutel voor deze oefening. We bespreken dit in de klas.

4) Bekijk het filmpje over de voedselkringloop (de link staat hieronder).

--> https://www.npostart.nl/WO_NTR_426337

5) Lees de tekst in je bronnenboek op p.79-80.

6) MAG: Maak de andere oefeningen in je werkkatern op p.1-2. Je mag hiervoor informatie opzoeken in je bronnenboek en op internet.

-------------------------------------------------------------------------------------

NEDERLANDS: spelling: aanbreng woordpakket 10

Klaarleggen: SP werkboek, groene pen

1) Open je werkboek bij woordpakket 10 (werkwoorden 4 slaan we dus even over).

2) Kijk op onderstaande afbeelding. Schrijf de rubriceerwoorden en de nummers van de spellingsweters over.



3) Maak p.33 zoals je dat anders doet op school (moeilijkheden aanduiden, spellingsweters lezen, woorden correct opschrijven op de passende plaats, …).

4) Controleer nog eens of je op p.33 op elk lijntje een woord schreef, of je alle woorden in de juiste kader schreef en of je alle woorden correct (over)schreef.

5) Maak p.34. Let erop dat je alle woorden correct schrijft!

6) Verbeter p.33-34 met de correctiesleutel. Wat je juist had, vink je aan met groen. Wat je fout had, doorstreep je met groen en je noteert het juiste antwoord erbij. Wees streng voor jezelf!

à correctiesleutel SP p.33

à correctiesleutel SP p.34

7) Maak de taak op Bingel.


8) Dinsdag is het dictee van woordpakket 10. Maak een planning voor jezelf en zorg dat je dit grondig instudeert tegen dinsdag.

-------------------------------------------------------------------------------------

ALLES AFGEWERKT? Klik op deze zin en vul het ONLINE FORMULIER in.

-------------------------------------------------------------------------------------

Zorg dat je vandaag op tijd online bent voor het Skypemoment. De juf belt stipt. (De groepjes zijn hetzelfde als gisteren.)
Tijdens het Skypemoment heb je je boek van Frans nodig.

-------------------------------------------------------------------------------------


Tot morgen allemaal!


 

Geen opmerkingen: