WOENSDAG 3 februari 2021

WISKUNDE: voorbereiding op les 83 + 87: Omtrek en oppervlakte van de cirkel


Bekijk het filmpje van de juf. Onder het filmpje staat stap voor stap uitgelegd wat je moet doen.


Klaarleggen: WI werkboek C, ZRM, touwtje (stukje wol, lintje, schoenveter, …), lat (of geodriehoek), schrijfpotlood


1) Open je werkboek op p.11.


2) Ga op zoek in je huis naar cirkels. Kies 2 voorwerpen uit waarbij je de omtrek van de cirkel kan meten a.d.h.v. een touwtje. Noteer de naam van deze 2 voorwerpen op p.11 bij oef.1.
à Enkele voorbeelden: een bord, een deksel van een pan, een muntstuk van €2, een cd, een velg van een wiel, soepkom, …


3) Neem een touwtje en een lat (of geodriehoek). Meet de omtrek van die cirkels zo nauwkeurig mogelijk (tot op 1 mm nauwkeurig). Noteer dat in de 2e kolom in je werkboek bij oef.1.


4) Meet de diameter van die cirkels zo nauwkeurig mogelijk (tot op 1 mm). Noteer dat in de 3e kolom in je werkboek bij oef.1.


5) Neem je ZRM. Deel het getal van de omtrek (= kolom 2) door het getal van de diameter (= kolom 3). Rond het resultaat af op 2 cijfers na de komma. Noteer dit getal in de 4e kolom. (Doe dit voor allebei de voorwerpen.)
à We bespreken dit binnenkort in de klas. De andere oefeningen doe je nog NIET.


6) Neem p.19 in je werkboek.

7) Bedenk een manier om de oppervlakte van de groene cirkel te bepalen. Noteer je werkwijze op de stippellijn. Voer je werkwijze uit en schrijf ook op de stippellijn hoe groot jij schat dat de groene cirkel is.


8) Maak wb p.19 oef.2. Je moet goed nadenken welke groene figuur het kleinst is van oppervlakte. De eerste figuur lijkt op een cirkel, maar is eigenlijk een veelhoek met erg veel hoekpunten.

à We bespreken dit binnenkort in de klas. De andere oefeningen doe je nog NIET.

-------------------------------------------------------------------------------------


NEDERLANDS: thema 6 les 1


Klaarleggen
: NE werkboek B, NE taalboek B, fluostift

 

1) Neem je werkboek op p.3. Lees de taalweters van p. 3 t.e.m. 5 (= 3 taalweters) aandachtig en fluoresceer de sleutelwoorden van elke taalweter.

2) Maak oef.1 in je werkboek.


3) Lees p.4-5 in je hard taalboek.


4) Los de oefeningen op p.3 t.e.m. 5 in je werkboek op. Je mag terugkijken in de tekst. Je mag een (online) woordenboek gebruiken. Bij oefening ‘i’ (adressen bedenken) mag je een driehoekje zetten. Probeer ALLE andere vragen op te lossen. We verbeteren dit in de klas.

--> Tip voor oefening ‘e’: Dit zijn voorbeelden van signaalwoorden: en, of, maar, omdat, bovendien, verder, als, voor het eerst, ten tweede, vervolgens, …


-------------------------------------------------------------------------------------

SPEELTIJD

Pauzeer ongeveer 15 minuten. Gebruik GEEN schermen (tv, laptop, …) tijdens deze pauze. Beweeg een beetje of ga bv. even buiten zitten.
Je mag gerust een versnapering (koek / fruit) eten en een drankje drinken. Bespreek dit wel eerst met je ouders. à Als het beter uitkomt binnen jullie gezin, kan je deze pauze op een ander moment inplannen, zodat jullie samen kunnen pauzeren.

-------------------------------------------------------------------------------------

WERELDORIËNTATIE: FT7 les 7-8: Waar halen we onze energie vandaan? (deel 1)


Klaarleggen
: WO bronnenboek, werkkatern FT7, schrijfpotlood, gom


1) Lees p.88 in je bronnenboek aandachtig. 

--> Je mag dit gerust meerdere keren lezen.


2) Bekijk de 3 filmpjes hieronder.

--> filmpje 1 (energiebronnen): 
https://schooltv.nl/video/energiebronnen-hoe-kun-je-energie-opwekken/


--> Filmpje 2 (het broeikaseffect): 
https://schooltv.nl/video/het-broeikaseffect-de-aarde-warmt-op/#q=broeikaseffect


--> Filmpje 3 (de juf overloopt de oefeningen van wk p.16-18):


 


3) Maak p.16 t.e.m. 18 in je werkkatern. Je mag tussendoor terugkijken in je bronnenboek en naar de filmpjes. PS: Als je de opdrachten moeilijk vindt, mag je 1 opdracht naar keuze overslaan. Het is natuurlijk wel beter als je alle opdrachten kan maken.


4) Voorbereiding groepswerk: Tijdens de Skypesessie van morgen ga je je antwoorden bespreken met enkele klasgenoten. Je mag je antwoorden dan nog aanpassen en aanvullen. Zorg dat je goed voorbereid bent en dat je kan uitleggen waarom je voor een bepaald antwoord gekozen hebt.


5) MAG: Hier kan je nog een filmpje (van Paxi 😁) bekijken over het broeikaseffect. Je krijgt meteen ook enkele tips die je zelf kan toepassen.

--> Paxi – Broeikaseffect - YouTube

-------------------------------------------------------------------------------------

FRANS: M8: woordenlijst + à retenir, tiroir à mots, boîte à expressions + Francoflash


Klaarleggen
: FR werkboek, woordenlijst, fluostiften* (roze, blauw, geel, groen)
* Wie thuis geen fluostiften heeft in deze kleuren, kan bv. kleurpotloden gebruiken.


1) Neem je woordenlijst en je fluostiften. Volg de instructies in het filmpje hieronder.
PS: Wie zijn woordenlijst niet bijheeft, moet 2 keer naar het filmpje kijken.



2) Neem je werkboek op p.122. Lees alle woorden en zinnen van p.122-123 en hun vertaling (in stilte). Duid de zaken aan die je niet begrijpt en/of waarbij je twijfelt over de uitspraak.
--> We bespreken dit morgen tijdens het Skypemoment.


3) Lees alle Franse woorden en zinnen van p.122-123 luidop voor. Zaken waar je een kruisje bij zette omdat je twijfelt over de uitspraak, mag je overslaan.


4) Neem je werkboek op p.120. Lees de opdracht die bij ‘Francoflash’ staan. Je voert de opdracht nog niet uit.


5) Er staat een foutje in de opgave. Je hebt niet enkel het deel ‘informations pratiques’ nodig, maar ook het deel ‘Claude Monet-chronologie’. Hieronder zie je 2 links die je rechtstreeks naar het juiste deel sturen.
De laatste vraag (= Hoeveel producten zijn er in de boetiek te koop?) doorstreep je. Alle andere vragen moet je proberen oplossen. Geef niet te snel op.
Let op: Je laat de taal van de website in het Frans staan!

--> Fondation Claude Monet | Informations pratiques (fondation-monet.com)

--> Fondation Claude Monet | Chronologie (fondation-monet.com)


6) Breng een virtueel bezoekje door op de link hieronder te klikken. Klik op de pijltjes en op de foto's en neem een kijkje in alle kamers. ‘Geniet’ van de kunstwerken van Monet. Zelfs als dit je ding niet is, wil ik toch dat je de tijd neemt om alles te bekijken. Druk in elke kamer op de knop met de ‘draaiende pijl’ (zie foto) zodat je eens helemaal rond kan kijken in de kamer.

--> https://fondation-monet.com/visite-virtuelle/ 


PS: Vergeet niet dat je de ‘pistes pour parler’ van M8 moet instuderen tegen morgen.

-------------------------------------------------------------------------------------

ALLES AFGEWERKT? Klik op deze zin en vul het ONLINE FORMULIER in.

-------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag is het woensdag, dus jullie hebben een vrije namiddag. Er is vandaag dus geen verplichte Skypesessie. Wie vandaag vragen heeft, mag me dat laten weten en dan zal ik je zo snel mogelijk helpen/bellen via Skype. Groetjes en tot morgen!

PS: Zoek de schrijffout. 😉

Geen opmerkingen: