WISKUNDE: voorbereiding op les 83 + 87: Omtrek en oppervlakte van de cirkel
Bekijk het filmpje van de juf. Onder het filmpje staat stap voor
stap uitgelegd wat je moet doen.
Klaarleggen: WI werkboek C, ZRM, touwtje (stukje wol, lintje, schoenveter, …),
lat (of geodriehoek), schrijfpotlood
1) Open je werkboek op p.11.
2) Ga op zoek in je huis naar cirkels. Kies 2 voorwerpen uit waarbij je de
omtrek van de cirkel kan meten a.d.h.v. een touwtje. Noteer de naam van deze 2
voorwerpen op p.11 bij oef.1.
à Enkele voorbeelden: een bord,
een deksel van een pan, een muntstuk van €2, een cd, een velg van een wiel, soepkom,
…
3) Neem een touwtje en een lat (of geodriehoek). Meet de omtrek van die
cirkels zo nauwkeurig mogelijk (tot op 1 mm nauwkeurig). Noteer dat in de 2e
kolom in je werkboek bij oef.1.
4) Meet de diameter van die cirkels zo nauwkeurig mogelijk (tot op 1
mm). Noteer dat in de 3e kolom in je werkboek bij oef.1.
5) Neem je ZRM. Deel het getal van de omtrek (= kolom 2) door het
getal van de diameter (= kolom 3). Rond het resultaat af op 2 cijfers na de
komma. Noteer dit getal in de 4e kolom. (Doe dit voor allebei de
voorwerpen.)
à We bespreken dit binnenkort in de
klas. De andere oefeningen doe je nog NIET.
6) Neem p.19 in je werkboek.
7) Bedenk een manier om de oppervlakte van de groene cirkel
te bepalen. Noteer je werkwijze op de stippellijn. Voer je
werkwijze uit en schrijf ook op de stippellijn hoe groot jij schat dat de
groene cirkel is.
8) Maak wb p.19 oef.2. Je moet goed nadenken welke groene figuur het kleinst is
van oppervlakte. De eerste figuur lijkt op een cirkel, maar is eigenlijk een
veelhoek met erg veel hoekpunten.
à We
bespreken dit binnenkort in de klas. De andere oefeningen doe je nog NIET.
-------------------------------------------------------------------------------------
NEDERLANDS: thema 6 les 1
Klaarleggen: NE werkboek B, NE taalboek B, fluostift
1) Neem je werkboek op p.3. Lees de taalweters van p. 3 t.e.m. 5 (= 3 taalweters) aandachtig
en fluoresceer de sleutelwoorden van elke taalweter.
2) Maak oef.1 in je werkboek.
3) Lees p.4-5 in je hard taalboek.
4) Los de oefeningen op p.3 t.e.m. 5 in je werkboek op. Je mag terugkijken
in de tekst. Je mag een (online) woordenboek gebruiken. Bij oefening ‘i’ (adressen
bedenken) mag je een driehoekje zetten. Probeer ALLE andere vragen op te
lossen. We verbeteren dit in de klas.
--> Tip voor oefening ‘e’: Dit zijn voorbeelden van
signaalwoorden: en, of, maar, omdat, bovendien, verder, als, voor het eerst, ten
tweede, vervolgens, …
-------------------------------------------------------------------------------------
SPEELTIJD
Pauzeer ongeveer 15 minuten.
Gebruik GEEN schermen (tv, laptop, …) tijdens deze pauze. Beweeg een
beetje of ga bv. even buiten zitten.
Je mag gerust een versnapering (koek / fruit) eten en een drankje drinken.
Bespreek dit wel eerst met je ouders. à Als het
beter uitkomt binnen jullie gezin, kan je deze pauze op een ander moment inplannen,
zodat jullie samen kunnen pauzeren.
-------------------------------------------------------------------------------------
WERELDORIËNTATIE: FT7 les 7-8: Waar halen we onze energie vandaan?
(deel 1)
Klaarleggen: WO bronnenboek, werkkatern FT7,
schrijfpotlood, gom
1) Lees p.88 in je bronnenboek aandachtig.
--> Je mag dit gerust meerdere
keren lezen.
2) Bekijk de 3 filmpjes hieronder.
--> filmpje 1 (energiebronnen):
https://schooltv.nl/video/energiebronnen-hoe-kun-je-energie-opwekken/
--> Filmpje 2 (het broeikaseffect):
https://schooltv.nl/video/het-broeikaseffect-de-aarde-warmt-op/#q=broeikaseffect
--> Filmpje 3 (de juf overloopt de oefeningen van wk p.16-18):
3) Maak p.16 t.e.m. 18 in je werkkatern. Je mag tussendoor terugkijken in je
bronnenboek en naar de filmpjes. PS: Als je de opdrachten moeilijk vindt, mag
je 1 opdracht naar keuze overslaan. Het is natuurlijk wel beter als je alle
opdrachten kan maken.
4) Voorbereiding groepswerk: Tijdens de Skypesessie van morgen ga je je antwoorden bespreken met enkele klasgenoten. Je mag je antwoorden dan
nog aanpassen en aanvullen. Zorg dat je goed voorbereid bent en dat je kan
uitleggen waarom je voor een bepaald antwoord gekozen hebt.
5) MAG: Hier kan je nog een filmpje (van Paxi 😁) bekijken over het broeikaseffect. Je krijgt meteen ook enkele tips die je zelf kan toepassen.
--> Paxi
– Broeikaseffect - YouTube
-------------------------------------------------------------------------------------
FRANS: M8: woordenlijst
+ à retenir, tiroir à mots, boîte à expressions + Francoflash
Klaarleggen: FR werkboek, woordenlijst, fluostiften* (roze,
blauw, geel, groen)
* Wie thuis geen fluostiften heeft in deze kleuren, kan bv. kleurpotloden
gebruiken.
1) Neem je woordenlijst en je fluostiften. Volg de instructies in
het filmpje hieronder.
PS: Wie zijn woordenlijst niet bijheeft, moet 2 keer naar het filmpje kijken.
2) Neem je werkboek op p.122. Lees alle woorden en zinnen van p.122-123 en hun
vertaling (in stilte). Duid de zaken aan die je niet begrijpt en/of waarbij je
twijfelt over de uitspraak.
--> We bespreken dit morgen tijdens het Skypemoment.
3) Lees alle Franse woorden en zinnen van p.122-123 luidop voor. Zaken waar je
een kruisje bij zette omdat je twijfelt over de uitspraak, mag je overslaan.
4) Neem je werkboek op p.120. Lees de opdracht die bij ‘Francoflash’ staan. Je
voert de opdracht nog niet uit.
5) Er staat een foutje in de opgave. Je hebt niet enkel het deel ‘informations
pratiques’ nodig, maar ook het deel ‘Claude Monet-chronologie’. Hieronder zie je
2 links die je rechtstreeks naar het juiste deel sturen.
De laatste vraag (= Hoeveel producten zijn er in de boetiek te koop?)
doorstreep je. Alle andere vragen moet je proberen oplossen. Geef niet te snel op.
Let op: Je laat de taal van de website in het Frans staan!
--> Fondation Claude Monet | Informations pratiques
(fondation-monet.com)
-->
6) Breng een virtueel bezoekje door op de link hieronder te klikken. Klik op de
pijltjes en op de foto's en neem een kijkje in alle kamers. ‘Geniet’ van de
kunstwerken van Monet. Zelfs als dit je ding niet is, wil ik toch dat je de tijd
neemt om alles te bekijken. Druk in elke kamer op de knop met de ‘draaiende pijl’
(zie foto) zodat je eens helemaal rond kan kijken in de kamer.
--> https://fondation-monet.com/visite-virtuelle/
PS: Vergeet niet
dat je de ‘pistes pour parler’ van M8 moet instuderen tegen morgen.
-------------------------------------------------------------------------------------
ALLES AFGEWERKT? Klik op deze zin en vul het ONLINE FORMULIER in.
-------------------------------------------------------------------------------------
Geen opmerkingen:
Een reactie posten