VRIJDAG 5 februari 2021

Van deze leerlingen heb ik op WOENSDAG GEEN FORMULIER ontvangen: Dahli, Lujain

Van deze leerlingen heb ik op DONDERDAG GEEN FORMULIER ontvangen: Louis (misschien vergat je terug op verzenden te drukken?), Ruha, Estelle, Lujain, Dido

Deze leerlingen hebben de BINGELTAAK van gisteren NOG NIET GEMAAKT: Dahli, Julie (druk tegelijk op deze 2 toetsen om je scherm te verkleinen en de oké-knop te zien: ctrl en -), Louis, Ruha, Lujain

Maak dit zo snel mogelijk in orde a.u.b. Bedankt al!

-------------------------------------------------------------------------------------

GEEN Skype-sessie vandaag wegens ziekte van de juf. (Je mag je vragen wel typen, ik kom tussen het slapen door wel eens op Skype om jullie vragen te beantwoorden.)

Ook geen les wiskunde vandaag.

Veel succes met deze (normaalgezien) laatste dag afstandsonderwijs. Jullie hebben al flink gewerkt deze week, ik ben echt fier op jullie. Doe zo verder!

-------------------------------------------------------------------------------------

FRANS: M10: écoutez + lisez

--> Ter info: We springen meteen over naar module 10, omdat dit een herhalingsmodule is. De andere opdrachten van module 9 zijn minder geschikt voor afstandsonderwijs en behandelen we als de school terug open is.


Klaarleggen
: FR werkboek B, schrijfpotlood, gele fluostift, blauwe fluostift


1) Neem je werkboek B van Frans op p.18. Bekijk de affiche aandachtig en probeer de vragen op te lossen.


2) Sluit je werkboek. Speel het filmpje hieronder af terwijl je je ogen sluit. Luister goed naar de tekst. 



3) Neem je werkboek op p.18-19. Beluister het filmpje van daarnet opnieuw en probeer de vragen op te lossen met potlood

→ Je mag meerdere keren luisteren als je wil. 


4) Lees de dialogen op p.19 en 20 aandachtig. Bekijk daarna de vragen (en je antwoorden) op p.18-19 opnieuw. Je mag je antwoorden aanvullen en/of aanpassen. Je mag terugkijken in de tekst.

5) Lees de dialogen op p.19 en 20 opnieuw. Fluoresceer de woorden die je niet begrijpt met geel. (Je mag het filmpje tussendoor op pauze zetten.)


6) Beluister het filmpje van daarnet opnieuw. Lees ondertussen mee in je werkboek. Fluoresceer de woorden die je (nog) niet goed kan uitspreken met blauw. (Je mag het filmpje tussendoor op pauze zetten.)


7) Beluister het filmpje van daarnet opnieuw. Lees ondertussen mee in je werkboek en probeer al eens te playbacken. Het luidop lezen en het verklaren van de woorden doen we binnenkort in de klas.

-------------------------------------------------------------------------------------


WERELDORIËNTATIE: FT7 les 7-8: Waar halen we onze energie vandaan? (deel 2)

Je hebt niks nodig, MAAR neem de opdrachten serieus en probeer alles goed te begrijpen, want  als de school terug open is, zal je ook een doe-opdracht krijgen van mij. Veel succes!

1) Bekijk het filmpje hieronder aandachtig.



2) Hier zie je een afbeelding van een stroomkring. Bekijk de prent aandachtig.



De belangrijkste zaken op een rijtje:
→ Lees dit aandachtig (een of meerdere keren) en zorg dat je dit goed begrijpt!
  • Om een lampje te doen branden, heb je steeds een stroombron nodig (bv. een batterij).
  • De lamp zal enkel branden als de stroomkring 'gesloten' is. Dat wil zeggen dat er een geleidende draad van de ene 'pool' van de batterij naar de lamp gaat en een andere geleidende draad die vertrekt aan de andere 'pool' van de batterij verbonden is met de lamp.
  • Als er een kabel op gelijk welk punt in de stroomkring niet meer verbonden is (en de stroomkring dus 'open' is), zal de lamp niet (meer) branden.
  • Als de lamp niet brandt, zijn er 3 mogelijkheden:
    • de stroomkring is niet 'gesloten' (er is bv. een kabel niet goed verbonden).
    • het lampje is kapot.
    • de batterij is leeg.

3) Bekijk dit (grappige) filmpje/liedje over de stroomkring. Kijk en luister aandachtig. Probeer daarna de quizvragen op te lossen. Het is niet erg als je niet alles juist hebt.



4) Geleiders en isolatoren: bekijk onderstaand filmpje.


De belangrijkste zaken op een rijtje:
→ Lees dit aandachtig (een of meerdere keren) en zorg dat je dit goed begrijpt!
  • Materialen die elektriciteit 'doorlaten' (of 'geleiden') noemen we geleiders.
  • Alle metalen zijn geleiders (bv. koper, ijzer, zilver, aluminium, …).
  • Materialen die elektriciteit 'niet doorlaten' noemen we isolatoren.
  • Enkele voorbeelden van isolatoren: hout, glas, plastic, ...

5) MAG: Wil je meer weten over elektriciteit? Bekijk dan ook onderstaande filmpjes. 
PS: Je mag ook zelf informatie opzoeken op internet. Gebruik volgende zoektermen: stroomkring, geleiders elektriciteit, isolatoren elektriciteit, ...

-------------------------------------------------------------------------------------

SPEELTIJD

Pauzeer ongeveer 15 minuten. Gebruik GEEN schermen (tv, laptop, …) tijdens deze pauze. Beweeg een beetje of ga bv. even buiten zitten.
Je mag gerust een versnapering (koek / fruit) eten en een drankje drinken. Bespreek dit wel eerst met je ouders. à Als het beter uitkomt binnen jullie gezin, kan je deze pauze op een ander moment inplannen, zodat jullie samen kunnen pauzeren.

 -------------------------------------------------------------------------------------

MUZISCHE VORMING: Patronen

→ Patronen zijn dingen die steeds terugkomen, zich herhalen, een bepaald ritme volgen, ...


1) Ga via internet naar een zoekmachine (bv. google) en typ volgende zoektermen in:

·  patronen

·  patronen in de natuur

·  patronen behang

·  ...

→ Bekijk minstens 20 foto's met patronen aandachtig.


2) Ontwerp zelf een patroon. Je bent helemaal vrij in deze opdracht. Er moet wel een duidelijke herhaling te zien zijn in je patroon. Je kan bv. een vorm en/of een kleur telkens laten terugkeren.

Hier alvast enkele ideeën:

·      Je kan op papier werken en zo met stiften, kleurpotloden, ... zelf behangpapier of cadeaupapier ontwerpen.

·      Je kan met stoepkrijt werken op het trottoir.

·      Je kan voorwerpen leggen in een bepaald patroon: bouwblokken, bestek, dopjes, blikjes, strijkparels, ...

·      Je kan armbandjes maken met een bepaald kleurenpatroon.

·      ...


3) Trek een foto van je werkstuk en plaats het op deze Padlethttps://padlet.com/zesdeleerjaarruiter/lp2hy08wdkismsv9

-------------------------------------------------------------------------------------

NEDERLANDS: Lezen


1) Je moet vandaag minstens 30 minuten lezen (meer mag natuurlijk ook). Je moest een leesboek meenemen uit de klas (tenzij je thuis een leesboek had). Wie wil, mag ook lezen via Bingel (in de ‘boekenkast’ op Bingel vind je een aantal boeken).

Tip: Dit is misschien het ideale moment om aan je leesopdrachten te werken. Om op schema te zitten, moet je nu 4 à 5 leesopdrachten afgewerkt hebben.


2) Enkel voor de kinderen die nog geen 3 leesopdrachten afgewerkt hebben: werk minstens 1 leesopdracht af. Als de school terug open is, zal je deze moeten afgeven.

-------------------------------------------------------------------------------------

WEEKEND!

Als je sommige opdrachten nog niet afgewerkt had, moet je dat dit weekend in orde maken. Vergeet ook niet om je grondig voor te bereiden op het dictee van dinsdag (woordpakket 10) en de opdracht rond studiekeuze (collage i.v.m. jouw interesses, hobby’s, …) te maken tegen maandag. Voor de rest krijg je geen extra huiswerk dit weekend (zelfs geen huiswerkblad van wiskunde). Je mag je dus lekker ontspannen. Lees een boek, ga eens lekker lang in bad, … en beweeg ook voldoende.

Hier nog een leuke beweegtip om af te sluiten. Daag je mama/papa uit om samen met jou mee te dansen met dit filmpje waarin Julie Vermeire danst met haar bekende papa, Jaques Vermeire (‘DDT’ van ‘FC De Kampioenen’). Lachen verzekerd. :-D

-------------------------------------------------------------------------------------

ALLES AFGEWERKT? Klik op deze zin en vul het ONLINE FORMULIER in.


Geen opmerkingen: